Hadis Yang Menerangkan Mukmin Yang Kuat, Mencari Rezeki Dan Larangan Meminta-Miata

Sahabat admin yang di karuniai Allah, Anjuran Sebagai Mukmin yang Kuat Rasulullah saw. bersabda, ”Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai daripada orang mukmin yang lemah dan pada masing-masingnya ada kelebihan . . . ” (H.R. Muslim) Berdasarkan hadis ini, kita dianjurkan agar menjadi muslim yang kuat, termasuk kuat secara ekonomi. Setiap muslim dianjurkan untuk berusaha keras agar bisa hidup mandiri dan tidak tergantung kepada orang lain.

Anjuran Mencari Rezeki yang Halal dan Baik Rezeki halal dan baik yaitu rezeki yang kita peroleh dengan usaha-usaha yang tidak melanggar syariat dan bermanfaat bagi diri sendiri dan orang lain. Rasulullah dan para sahabat memberi contoh cara mencari rezeki, misalnya dengan berdagang dan bertani
.
Larangan Menjadi Peminta-minta Ada banyak hadis yang menjelaskan tentang larangan menjadi peminta-minta. Ancaman bagi peminta-minta antara lain akan dimasukkan ke dalam api neraka dan hartanya tidak berkah. Kita dilarang meminta-minta dengan tujuan memperkaya diri.

Dalam hadis yang lain juga dijelaskan bahwa pemberi lebih mulia daripada meminta-minta. Rasulullah saw. bersabda, ”Tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Tangan yang di atas yaitu pemberi, sedangkan tangan di bawah yaitu peminta-minta.” (H.R. Bukhari dan Muslim).

Itulah hadis Rasulullah saw tentang mukmin yang kuat, mencari rezeki. Dan larangan meminta-minta, mudah-mudahan bermanfaat bagi kita semua dan mudah-mudahan Allah selalu memberi hidayah dan inayahNya kepada kita semua amin…