Hikmah / Manfaat Zakat Fitrah

Sahabat admin yang di karuniai Allah, Setiap bentuk ibadah yang disyariatkan oleh Allah swt. dan rasul-Nya tentu memiliki hikmah yang sangat besar. Demikian pula dengan zakat fitrah. Zakat fitrah memiliki hikmah yang sangat besar bagi diri orang yang mengeluarkan maupun orang yang menerimanya. Membayar zakat fitrah dapat diberikan kepada panitia zakat.

Bagi orang yang mengeluarkan, zakat fitrah menyucikan diri mereka dari kotoran-kotoran yang merusak puasa. Kotoran yang dapat merusak puasa antara lain omong kosong dan ucapan keji yang mungkin tanpa sadar dilakukan. Zakat ini membantu menyempurnakan pahala puasa.

Dengan demikian selepas Ramadhan, orang yang berpuasa dapat suci dari dosa sebagaimana bayi yang baru saja dilahirkan. Bagi orang yang menerima, zakat fitrah memberikan kebahagiaan dalam menyambut kemenangan pada akhir Ramadhan.

Setelah berpuasa sebulan penuh, kita berbahagia dengan datangnya hari kemenangan. Kebahagiaan akan semakin lengkap saat kita dapat merayakannya dengan makanan dan minuman yang disantap bersama keluarga.

Itulah sedikit pengertian masalah hikmah atau fadilah mengeluarkan zakat fitrah, mudah-mudahan bermanfaat bagi kita semua dan mudah-mudahan Allah selalu memberi hidayah dan inayahNya kepada kita semua amin…